Jocs d'estratègia paradox

Respon
Avatar de l’usuari
Morte-Diem
Col·laborador
Col·laborador
♫ Tu Tu Ru ♪
Entrades: 262
Membre des de: 15 oct. 2016, 12:07
Gràcies donades: 120 cops
Gràcies rebudes: 119 cops
Sexe: Home

26 març 2020, 19:47

Hola a tots, us vinc a presentar una joia que per molta gent és bastant desconeguda: són els jocs de paradox.

Qui ja em conegui una mica, sabrà que sóc bastant aficionat als jocs d'estratègia i de gestió de recursos. Això m'ha portat a descobrir molts jocs d'aquest gènere.
Doncs bé, paradox és un editor de jocs d'estratègia que tenen en comú un factor molt interessant: la seva ENORME complexitat.
I aprofito per fer un petit incís i explicar-me una mica millor en aquest sentit: Estem molt acostumats a jocs que ens ve tot "mastegat", són jocs que pots arribar a "aprendre" amb menys de 5 minuts, per exemple, el LOL i el fortnite, els dos jocs més grans d'aquests últims 10 anys, si alguna cosa tenen en comú són la quantitat reduïda d'habilitats, la monotonia de les seves partides i molta facilitat per aprendre els objectius, les normes i les mecàniques del joc. Però no ens quedem aquí, si estic fent aquest post és perquè m'he adonat que aquesta "mania" de fer jocs massa senzills no només "afecta" a aquests jocs populars i fets per nens sinó que a molts jocs d'estratègia estic començant a veure que també hi ha una limitació de mecàniques cada cop més evident, per exemple, en el cas de "Ancestors Legacy" (2018) o "Northgard" (2018) són jocs d'estratègia RTS amb mecàniques molt tancades (no dic que siguin dolents) però es tracta dels mateixos mapes, que tenen X zones i que tu amb esquadrons has d'anar capturant.

Doncs bé, cansat de tota aquesta monotonia vaig descobrir els videojocs de paradox. Aquesta bona gent són de Suècia, i heu de saber que alguns videojocs Europeus són infravalorats molts cops precisament pel seu excés de mecàniques. Així que em vaig posar a jugar amb tot el que tenien al seu arsenal:

Cities: Skylines

(2015)

Aquest és un joc que ja fa temps que tenia comprat, que hi havia jugat bastant, però que mai em vaig fixar que l'editor era paradox.
- És un "city builder" extremadament complex, amb una gestió de recursos brutal. I el cert és que a primera vista no ho sembla, perquè l'únic "recurs" que tens a la vista són els diners, però a mesura que vas fent més gran la teva ciutat comencen a sortir "problemes" que hauràs d'anar solucionant, en posaré alguns exemples ràpids: La gent necessita un sistema sanitari, necessiten bombers i policia a prop de casa seva, no pot haver-hi un barri residencial a prop d'una fàbrica (o els habitants començaran a emmalaltir), has de fer una bona gestió de les aigües fecals (o els teus habitants quedaran coberts amb la seva pròpia merda), obviament has de gestionar un bon sistema educatiu i t'has de preocupar dels impostos. Aquí us deixo una foto amb només la gestió de pressupost només d'alguns d'aquests factors:

Imatge

Com haureu vist, la inversió de les "carreteres" és la que puja més amb diferència, i aquí entrem en una altre gran mecànica que implementa aquest videojoc: El tràfic, i és que hem de tenir en compte que cada persona que viu a la nostra ciutat és una entitat diferent que té unes obligacions (anar a la feina cada dia) i uns drets (anar a comprar quan li ve de gust). Per tant, hem de fer unes vies suficientment planificades com per poder gestionar tot el tràfic que genera una ciutat amb milers d'entitats diferents.

Imatge

Com entendreu, això no és fàcil, així que hem d'aplicar normes i lleis per districtes comercials o industrials (que també generarem nosaltres mateixos) i no contents amb això, farà falta implementar un transport públic eficient per transportar totes aquestes entitats d'un lloc a un altre sense que ens col·lapsin les carreteres, tenim autobús, metro, monorail, tramvia, tren, ferri, monorail, telefèric, taxis i avions.

Podria seguir i seguir i us prometo que no acabaria amb totes les mecàniques que té el joc, així que una sola recomanació: Si us agraden els city builder i els gestors de recursos: proveu-lo.

Hearts of iron IV

(2016)

Aquest si que ha estat desenvolupat completament per paradox: És un videojoc d'estratègia a temps real sobre el mapa del món i amb l'escenari de la segona guerra mundial. És un joc, que a diferència del cities skylines l'excés de mecàniques el fa lleugerament difícil d'aprendre a jugar, és a dir, fa falta tenir una mica de paciència per saber jugar.
Ambientat a la segona guerra mundial, comences a jugar l'any 1936, segons la nació que tu triïs el principi de la partida tindràs unes "branques" d'evolució o unes altres, hi ha uns 30 països amb branques d'evolució fetes expressament pel seu país i uns 30 més amb branques genèriques. Us poso un exemple perquè ho entengueu millor: Espanya té 2 branques principals, que a l'hora cada una d'aquestes branques principals tenen 3 sub-branques.

Imatge

Sóc conscient de que no es llegeix, però és perquè es vegi la magnitud de les mecàniques; cada una d'aquestes icones és una decisió que implica algun canvi i algunes també són desencadenants de guerres, revolucions o canvis en el govern, i això només en un dels països contemplats (de més de 30 amb branques exclusives). Per cert, l'arbre de decisions espanyol és graciós perquè pots acabar jugant com a paquito:

Imatge

Pots intentar guanyar la guerra civil espanyola amb els anarquistes o els carlistes, i cada facció d'aquestes té també la seva pròpia branca. I una de les coses més interessants d'aquest joc, és que contempla gairebé qualsevol moviment polític, un cop s'acaba la guerra civil espanyola pots decidir alliberar Catalunya o el país basc (i fins i tot jugar com a aquests).
Imatge

I porto molta estona escrivint sobre mecàniques de gestió de govern però encara no he parlat de les mecàniques de combat, així que intentaré resumir-ho molt ràpidament: Tens vaixells, soldats i avions, has de gestionar i crear "fronts" per resistir o avançar, quan un país perd part del seu territori està obligat a rendir-se. obviament dins de tot això també hi ha un factor de diplomàcia, i és que no pots declarar guerres del no res, depenent de la branca que hagis triat, abans de declarar una guerra l'hauràs d'estar justificant durant un bon temps per aconseguir suficient aprovació per tirar-la endavant.

Stellaris

(2016)

Aquest és un altre joc desenvolupat pel mateix paradox, i amb diferència, el més complex de tots. El joc està ambientat a l'any 2200, on suposadament haurem descobert unes vies de comunicació per viatjar entre diferents sistemes de la mateixa galàxia. El primer que haurem de fer serà escollir la nostra "raça" i escollir la nostra raça implica escollir el sistema natal, l'aspecte (obviament pots jugar com a alien), els principis que volem seguir, la nostra forma de govern entre molts altres detalls. Un cop haguem creat aquesta raça, ens haurem d'expandir per aquesta galàxia.
Per fer això necessitem un planeta que sigui habitable per la nostra espècie, així que haurem d'explorar tants sistemes com sigui possible per tal de trobar un planeta habitable i poder crear allà una zona per viure-hi. En algun moment d'aquest procés, segurament trobarem altres formes de vida que ens faran la competència en aquesta cura per dominar tot l'univers. I aquí és on entra el factor diplomàcia, hauràs d'anat amb compte amb quines aliances o enemistats crees.
Tot això amb més de 600 nodes per controlar, cada node (sistema) té uns recursos per explotar, caldrà construir doncs estacions mineres per tal de poder extreure tots aquests recursos. haurem d'equilibrar la producció i extracció d'aquests recursos per evitar futurs maldecaps.
I després de tot això, queda explicar les mecàniques de combat: Hi ha diferents tipus de naus, cada nau té un "pes" i en una mateixa flota hi pots encabir un pes limitat, al mateix temps, però, pots fer tantes flotes com vulguis però també hi ha un "pes" màxim global de naus totals, tots aquests pesos es poden anar ampliant creant diferents edificis en les colònies que tenim repartides en els diferents planetes. La gestió de recursos és bastant difícil i porta molts maldecaps els primers moments. Gaudir d'aquest joc implica també ser molt ordenat amb els teus planetes i jugar-hi amb molta calma, ja que no és fàcil gestionar tots els teus planetes quan en tens més de 50 (per sort porta un automatitzador de construccions, però normalment la lia bastant).

Imatge

El que queda és ja només expandir-se i estar al cas de tots els esdeveniments que poden sorgir (sobretot cap al final de la partida)

- I fins aquí els jocs de paradox que més m'han cridat l'atenció, segurament d'aquí un temps tornaré amb algun altre joc d'aquesta companyia que tant d'apreci li he agafat.

Avatar de l’usuari
Lluis_Cat
Gat de la Nausicaä
Gat de la Nausicaä
YELLOW TEAM
Entrades: 47
Membre des de: 07 set. 2019, 15:19
Gràcies donades: 27 cops
Gràcies rebudes: 18 cops
Sexe: Home

27 març 2020, 18:14

Hola, hola!
Doncs jo justament jugo als jocs que tu no has mencionat! Hehe.
Dels que has parlat, al que li he posat més temps és a l'stellaris però cada cop que hi jugo canvien les mecàniques xD. El cities skylines està molt bé perquè l'últim sim city no estava a l'altura. El hearts of iron IV se'm fa massa complicat d'entendre, sobretot la part dels recursos per construir els exèrcits.

El que està molt bé pels jocs de conquerir (com el hearts of iron, que hi has jugat) és que tens un joc per cada època i tens uns convertidors (depèn del joc) per passar-te el que has fet al següent joc. (tot i que diria que estan una mica desactualitzats)
Aquest seria l'ordre per ara:
- Imperator Rome
- Crusader Kings 2 (aviat han de treure el 3)
- Europa Universalis IV
- Victoria II
- Hearts of Iron IV

Jo us parlaré del Crusader Kings 2 i l'Europa Universalis IV que hi he posat més hores.

Crusader Kings 2


Aquest joc va de l'any 700~ fins al 1400~ (sense mods)
Com a l'època, aquest joc hi dóna molta importància als casals o dinasties de cada país i el que tu controles és un personatge i la seva família. Consisteix a fer que la teva casa sobrevisqui el temps que duri el joc i per això has de concertar matrimonis, tenir descendència, etc. però no és tan fàcil perquè hi ha complots, epidèmies, has de fer que el país prosperi amb les guerres o expandir-lo a través de matrimonis polítics, etc.
Com que no a tot arreu hi havia governs iguals, hi ha diferents tipus: el govern feudal, el govern iqta, les tribus i els nòmades i cadascun té les seves mecàniques, a més de la religió que també hi té un paper molt important. Amb les guerres santes i les gihads.
Una mecànica genial, és l'opció de crear títols personalitzats (ducats, regnes i imperis) per si no existeix el títol que desitges al joc (per exemple, si unifiques la península tindràs un color i un escut que potser no t'agrada i pots fer servir l'escut del teu territori si crees un títol personalitzat) (nota: això està lligat a una expansió)
Aquesta va ser la meva millor partida i li vaig fer foto haha. (S'ha de tenir en compte que ja fa temps d'això i que han canviat coses)


Com a bon joc de paradox, pots moddejar-lo moltíssim (i té una comunitat de mods immensa a l'steam workshop, sobretot a l'europa universalis iv. tot i que amb la limitació de quina mida pot tenir un mod a l'steam van treure mods tan famosos com el ck2+ de la workshop [no sé si només afecta el crusader kings 2 o es va aplicar a tot arreu aquesta limitació]) i no és gens difícil de fer-ho a un nivell simple. Aquí per exemple, vaig intentar d'incloure més províncies a Catalunya:


El mod que jo recomano més d'aquest joc és: Historical Immersion Pack perquè hi afegeix moltes províncies, mecàniques etc.

Europa Universalis IV


Aquest joc comença el 1444 i va fins al 1800~ (sense mods)
A diferència de l'altre, aquest joc se centra en l'estat. El comerç també hi té un paper molt més important.
Com que el 1492 es va "descobrir" Amèrica, els diferents estats europeus hauran de fer una cursa per veure qui hi arriba abans i pot colonitzar més. Quan s'han colonitzat unes quantes províncies, poden formar estats colonials que poden ser fidels a la corona o es poden independitzar (i en aquest cas tu com a jugador si vols, pots passar a controlar el nou estat si et fa gràcia)
Però com l'altre joc, depèn del país que t'agafis, tens diferents mecàniques. Si agafes els maies, pots arribar a unificar els diferents països i modernitzar-te prou per aturar la invasió europea. La Xina té l'imperi del cel que voldrà tenir molts estats tributaris i conservar la seva influència.
A més, té un sistema de missions diferenciat pels països principals que el fa més interessant i et dóna una sèrie d'objectius si no saps què fer. Per exemple, si agafes la Corona d'Aragó, tens la missió d'integrar Nàpols o reclamar Atenes i Neopàtria. També n'hi ha d'econòmiques com la missió del consolat de mar o la seda de València. Si les completes, et donen diferents recompenses i a vegades són reclames de territoris permanents i així pots justificar la guerra sense penalitzacions.

Aquesta va ser la meva millor partida (té el mod d'extended timeline)


El mod que jo recomano més d'aquest joc és: Extended Timeline. Té des de l'any 1 fins al darrer any actualitzat (en aquest cas 2020. per exemple, un dels darrers esdeveniments que es pot veure l'ocupació de Crimea) amb tots els països i les províncies molt exactes. També n'afegeix moltíssimes més i treu els wastelands.

NOTA IMPORTANT 1: per acabar, cal dir que són jocs genials però l'inconvenient de paradox és que fa moltes expansions, dlc cosmètics, etc. per cada joc i el joc complet arribar a preus desorbitats. (200€ i més)
Fa poc van fer un humble bundle de l'europa universalis iv amb la majoria d'expansions i vaig aprofitar. El crusader kings 2 el van donar gratis una temporada (sense expansions)
És recomanable tenir almenys les expansions principals perquè algunes tenen mecàniques molt importants com jugar amb els musulmans o les repúbliques. (Tot i que a vegades amb la sortida de noves expansions, algunes mecàniques passen al joc base)
NOTA IMPORTANT 2: A les primeres imatges que he passat, el joc està en castellà, però no us ho recomano. Vaig deixar de jugar-hi en castellà perquè té traduccions nefastes (per exemple, quan acabes una partida del crusader kings 2 en castellà et diu que "no" has guanyat, però és un error). Us recomano que hi jugueu en anglès perquè és l'original. La segona raó, és que la majoria dels mods també estan en anglès i es fa estrany tenir conflicte de llengües.

Respon