
InuYasha
Fitxa tècnica:
Nom original: 戦国御伽草子 - 犬夜叉 Sengoku Otogizoshi InuYasha (InuYasha, A Feudal Fairy Tale)
Autora: Rumiko Takahashi
Directors: Masashi Ikeda (episodis 1-44), Yasunao Aoki (episodis 45-167)
Guió: Katsuyuki Sumizawa
Gènere: Shonen, fantasia, aventura, romanç, comèdia
Estudi: Sunrise
Capítols: 167
Any: 16 d’octubre de 2000 – 13 de setembre de 2004 (Al Japó, al canal Yomiuri TV)
Informació adicional:
Text amagat.
Manga:
Nom original: 戦国御伽草子, 犬夜叉 Sengoku Otogizoshi, InuYasha (InuYasha)
Any de publicació: 13 de novembre del 1996 – 18 de juny de 2008
Editorial: Shogakukan
Volums: 56
Curiositat: a l’any 2002, el manga InuYasha va obtenir el premi Shogakukan a la categoria Shonen.
InuYasha va marcar un abans i un després en la història de les obres de Takahashi, que fins llavors s’havia centrat més en el gènere de la comèdia, amb històries tan conegudes com Ranma ½ i Urusei Yatsura. A InuYasha, tot i que també hi ha comèdia, la història té un tint més seriós i fins i tot obscur, amb criatures demoníaques i escenes sovint pertorbants (certes escenes han ferit molt la meva sensibilitat, hi ha coses que preferiria no haver vist mai). Per això l’autora escull l’època Sengoku per desenvolupar la seva història, ja que era una època coneguda per les guerres civils i els conflictes.
No va ser fins que no vaig haver vist l’anime i em vaig adonar que podia mirar aquelles criatures sense donar-lis massa importància i centrar-me en tota la resta, que vaig començar a devorar els mangues.
Actors de doblatge:
InuYasha: Kappei Yamaguchi/Aleix Estadella
Kagome: Satsuki Yukino/Gemma Ibàñez
Sango: Houko Kuwashima/Joel Mulachs
Miroku: Koji Tsujitani/Claudi Domingo
Shippo: Kumiko Watanabe/Geni Rey
Kikyo: Noriko Hidaka/Isabel Valls
Sesshomaru: Ken Narita/Carles Di Blasi
Koga: Taiki Matsuno/ Hernan Fernández
Naraku: Tomoyuki Morikawa/ Àlex Messeguer i Santi Lorenz
Nom original: 戦国御伽草子, 犬夜叉 Sengoku Otogizoshi, InuYasha (InuYasha)
Any de publicació: 13 de novembre del 1996 – 18 de juny de 2008
Editorial: Shogakukan
Volums: 56
Curiositat: a l’any 2002, el manga InuYasha va obtenir el premi Shogakukan a la categoria Shonen.
InuYasha va marcar un abans i un després en la història de les obres de Takahashi, que fins llavors s’havia centrat més en el gènere de la comèdia, amb històries tan conegudes com Ranma ½ i Urusei Yatsura. A InuYasha, tot i que també hi ha comèdia, la història té un tint més seriós i fins i tot obscur, amb criatures demoníaques i escenes sovint pertorbants (certes escenes han ferit molt la meva sensibilitat, hi ha coses que preferiria no haver vist mai). Per això l’autora escull l’època Sengoku per desenvolupar la seva història, ja que era una època coneguda per les guerres civils i els conflictes.
No va ser fins que no vaig haver vist l’anime i em vaig adonar que podia mirar aquelles criatures sense donar-lis massa importància i centrar-me en tota la resta, que vaig començar a devorar els mangues.
Actors de doblatge:
InuYasha: Kappei Yamaguchi/Aleix Estadella
Kagome: Satsuki Yukino/Gemma Ibàñez
Sango: Houko Kuwashima/Joel Mulachs
Miroku: Koji Tsujitani/Claudi Domingo
Shippo: Kumiko Watanabe/Geni Rey
Kikyo: Noriko Hidaka/Isabel Valls
Sesshomaru: Ken Narita/Carles Di Blasi
Koga: Taiki Matsuno/ Hernan Fernández
Naraku: Tomoyuki Morikawa/ Àlex Messeguer i Santi Lorenz
Pel·lícules:
- Els sentiments que viatgen més enllà del temps (Toki wo koeru omoi)
- El castell dins el mirall (Kagami no naka no mugenjo)
- L’espasa de la conquesta (Tenka hado no ken)
- Foc a l’Illa Mística (Guren no horaijima)
Totes tenen adaptació al català.
OVA:
- Kuroi Tessaiga (2008)
犬夜叉: 完結編 InuYasha: Kanketsu-Hen (InuYasha: The Final Act)
Directors: Yasunao Aoki (1-23)
Sayaka Koiso (24)
Sachiko Sugimoto y Tachibana Kayo (25)
Yoshihito Hishinuma (26)
Estudi: Sunrise
Any: 3 d’octubre del 2009 – 29 de març del 2010
Al final de l’última temporada (capítol 167) la sèrie va quedar inconclusa, amb molts interrogants sense resoldre. Quan l’autora va haver finalitzat el manga, Sunrise va reprendre l’animació i va sorgir InuYasha Kanketsu-Hen, que consta de 26 capítols que també van ser doblats al català.

Openings:
“Change the world” per V6 (capítols 1-34)
“I am” per hitomi (capítols 35-64)
“Owarinai Yume” per Nanase Aikawa (capítols 65-95)
“Grip!” per Every Little Thing (capítols 96-127)
“One day, One dream” per Tackey and Tsubasa (capítols 128-153)
“Angelus” per Hitomi Shimatani (capítols 154-167)
“Kimi ga Inai Mirai” per Do As Infinity (capítols 1-26 d’InuYasha Kanketsu-Hen)
Endings:
“My will” per dream (capítols 1-20, 167)
“Fukai Mori” per Do As Infinity (capítols 21-41)
“Dearest” per Ayumi Hamasaki (capítols 42-60)
“Every Heart” per BoA (capítols 61-85)
“Shinjitsu no Uta” per Do As Infinity (capítols 86-108)
“Itazurana kiss” per day after tomorrow (capítols 109-127)
“Come” per Namie Amuro (capítols 128-146)
“Brand New World” per V6 (capítols 149-165)
“With You” per AAA (capítols 1-9 d'InuYasha Kanketsu-Hen)
“Diamond” per alan (capítols 10-17)
“Tooi michi no saki de” per Ai Tatekawa (capítols 18-26)
Argument:
L’esfera dels quatre esperits és una joia molt poderosa, capaç d’augmentar considerablement el poder tant de dimonis com d’humans. El hanyou (semidimoni) InuYasha intenta apoderarse’n, amb la intenció de convertir-se en youkai (dimoni complet). Quan està a punt d’aconseguir-ho, la sacerdotessa Kikyo, qui s’encarregava de custodiar l’esfera, l’atura segellant-lo a un arbre amb una fletxa i provocant-li un son profund que durarà 50 anys.
Malferida, la Kikyo mor poc després i s’emporta amb ella l’esfera, amb la intenció de fer-la desaparèixer d’aquest món i evitar que causi més morts i patiment.
La Kagome Higurashi és una estudiant normal i corrent que viu al santuari de la seva família, a Tòquio. El dia que compleix 15 anys entra al santuari on hi ha un antic pou que porta anys segellat per agafar al Buyo, el seu gat. Però de sobte un monstre emergeix de dins del pou i s’emporta la noia al passat, al Japó feudal de fa 500 anys, concretament a l’era Sengoku.
Allà es troba amb l’InuYasha, a qui acaba despertant del seu son arrencant-li la fletxa del pit; i amb la Kaede, germana menor de la Kikyo. Aquesta li revela que ella és en realitat la reencarnació de la sacerdotessa; ja que a banda de la semblança física posseeix poders espirituals i és capaç de detectar la presència de l’esfera i veure-la. La joia reapareix en escena a través de la Kagome, que al ser la reencarnació de la Kikyo duia l’esfera dins del cos.
La Kagome passa a ser la guardiana de l’esfera, però de seguida apareixen dimonis que al sentir la seva presència de nou se’n volen apoderar, i un d’aquests ho aconsegueix. En la lluita contra aquest dimoni, la Kagome acaba trencant l’esfera en trossos per accident.
Així, els fragments de la joia acaben escampats per tota la regió, i l’InuYasha i la Kagome hauran d’unir forces per recollir-los tots abans que caiguin en males mans, ja que un sol fragment en les mans equivocades pot ser molt perillós; i poder recompondre-la. Japó feudal i japó modern connectats a través del pou que la Kagome haurà de traspassar per poder seguir amb la seva vida d’estudiant a l’altra banda; alhora que haurà de lluitar contra nombrosos dimonis al costat de l’InuYasha i els seus amics per aconseguir l’objectiu de tots, que finalment no és només recompondre l'esfera.
Opinió personal:
InuYasha sempre ha sigut el meu anime preferit, per diverses raons que van mes enllà de que sigui l’anime de la meva infància que més nostàlgia em porta (que també). Miraré d’explicar les raons principals, sense enrrotllar-me massa (no prometo res :P).
La història es desenvolupa principalment al Japó feudal, un Japó poblat de dimonis i monstres que campen tranquilament pels pobles i els camps sembrant el caos (mai m’han agradat aquests bichos però tota la resta m’agradava tant, que m’era igual). Basat en un Japó que va existir realment, és un món fantàstic que sempre ha aconseguit absorbir-me, els escenaris estan molt ben aconseguits, desde el bosc on estava segellat l’InuYasha fins les viles de campesins, tots fan que et posis en situació i entris més i més en la història.

D’altra banda, gran part també es va desenvolupant al Japó modern, ja sigui a casa de la Kagome, al seu institut i
pel carrer. Els moments en que l’InuYasha anava al món modern per mi eren dels millors, les seves reaccions al veure coses que li semblaven tan estranyes com la televisió sempre em feien riure, així com la seva obsessió pel gat de la Kagome.

Els dos mons estan connectats a través del pou, i això és algo que sempre m’ha captivat de la història, fins al punt d’anar pel carrer sent una nena buscant forats que puguessin semblar pous i plantejant-me tirar-me a dins a veure si em portava al passat, preferiblement un passat on jo tingués poders i em trobés amb l’InuYasha (sort que es va quedar en una idea i prou).
A banda dels escenaris també m’agrada molt l’estètica dels personatges, tant la roba que porten (el traje de sacerdotessa sempre m’ha agradat) com les armes que utilitzen: les meves preferides eren l’arc i les fletxes (hauré simulat que tirava amb arc i que en sabia unes mil vegades) i el hiraikotsu (ós volador) que feia servir la Sango. Aquella arma m’encantava, sempre m’ha semblat una forma guai de carregar-te dimonis, fer-ho amb un boomerang gegant.

La història gira al voltant de l’esfera dels quatre esperits, aquest objecte que pot fer molt de bé o molt de mal depenent de les mans en que es trobi. Té una història interessant al darrere que s’explica en un dels episodis de la primera temporada. De petita m’encantava principalment perquè era rosa i brillant, però de més gran el que m’agrada és el seu simbolisme. Una mica de
llum pot acabar totalment amb la foscor i viceversa, una mica de foscor pot ser suficient per contaminar la llum… I una mica de poder en les mans equivocades pot ser molt perillós.

Amb trobar els fragments de l’esfera com a objectiu principal, sen’s presenta una història que a vegades pot semblar que no avança (hi ha lluites com les Sesshomaru/InuYasha que més d’una vegada em cansaven) però que es va tornant cada cop més interessant, amb nous i variats personatges que apareixen per interposar-se al camí dels protagonistes o ajudar-los, amb vincles que es van creant entre ells, històries del passat que es tornen relevants al present…
A cada capítol hi ha una mica de tot, no hi ha masses capítols que estiguin centrats només en una sola cosa. Això és una altra de les coses que més m’agraden d’aquest anime, com va alternant els diferents elements que conté, en un mateix capítol hi pot haver tant comèdia com drama.
Tinc una llarga llista de moments que m’han fet plorar com una magdalena, moments que m’han posat en modo fangirl total, moments que m’han fet riure moltíssim… està tot molt ben repartit de manera que no et cansis per veure massa d’una sola cosa, ja que fins i tot quan hi ha batalles excessivament llargues al final acaben apareixent moments que compensen haver-te tragat tot allò. Jo que sóc una sentimental no puc fer més que decantar-me pels moments romàntics o dramàtics, que n’hi ha uns quants. InuYasha no és pas un anime romàntic, però l’amor sempre està present, sense ser el centre.
No puc triar uns capítols que m’agradin més que d’altres, crec que tots tenen alguna cosa que els fa especials, fins i tot aquells que són puro relleno m’han acabat agradant i he acabat trobant a faltar aquell personatge que no apareixia mai més.

Parlant dels personatges, el que més m’agrada d’ells és que estan tan ben fets, que els hi acabes agafant carinyo a tots. M’ha passat amb pocs animes, això de començar detestant un personatge (en aquest cas la Kikyo) i acabant tenint-li simpatia i sentint tristesa per ella.
Suposo que era cosa de l’edat que tenia (vaig començar a veure InuYasha amb 8 anys), era una nena que s’acabava d’adentrar al món de shippejar parelles d’anime i no podia suportar que aquella dona de les serps voladores s’interposés entre l’InuYasha i la Kagome. Tot i que de gran em segueix molestant a vegades la seva actitud i semblant-me molt egoista, darrere de tot el que fa només hi ha pena, i finalment es demostra que té bones intencions. A més, sense ella la història perdria gràcia i és un molt bon personatge.

I apart d’ella està en Naraku, el malo malísimo que al final m’acaba donant una pena important, resultava ser més
humà del que mai havia volgut admetre... (els que hagueu vist el final m’entendreu). No és justificable res del que ha fet, i no deixa de ser un personatge malvat, però és un malvat amb una història tan trista i un paper tan important en l’anime que també li guardo un lloc entre els personatges que al principi no podia veure i finalment m’acaben agradant.
I d’altra banda el que també m’agrada molt és l’evolució que fan els personatges al llarg de la sèrie. Especialment a InuYasha Kanketsu-Hen, cada personatge té un moment en què s’enfronta a si mateix i s’enforteix. Posant un exemple, tant l’InuYasha com la Kagome presenten comportaments infantils i a vegades egoistes que finalment acaben deixant enrrere.
Al principi l’única motivació de l’InuYasha era convertir-se en dimoni complet per deixar enrrere el seu passat i no veia més enllà d’això, però al costat del seus companys va fent una evolució que el porta a qüestionar-se si és realment això el que desitja i si realment paga la pena.
La Kagome té moments en què lluita, però la majoria d’episodis es quedava sense moure un múscul esperant que l’InuYasha la rescatés (això em posava nerviosa d’ella) però també va canviant, cada vegada es fa més forta i demostra que sap lluitar pel que li importa i defensar el que és just (encara que a vegades es passi molt amb el “seu gosset” xD)

La raó per la qual és un dels meus personatges preferits és que sempre m’hi he identificat en certes coses (en d’altres gens): com no dubta ni un segon a ajudar a qui ho necessita i com manifesta els seus sentiments obertament, plorant si ha de plorar i cridant si ha de cridar; com és fidel al que sent i segueix al seu cor, per dolorós que sigui.

En fi, m’agrada veure a través d’aquests personatges que tant m’agraden com les experiències i el haver d’enfrontar-se a una sovint crua realitat fa que un vagi evolucionant i fent-se més fort a mesura que canvia certes formes de pensar i comportaments… i com trobar persones que t'ajudin pel camí pot ser decisiu per aconseguir-ho.
I ara passo a la part dels records, que sino faré un post kilomètric. Apart de tot el que he mencionat, a aquest anime li tinc un carinyo especial perquè forma part del meu procés de passar de nena a adolescent, em va acompanyar en aquest camí i em va fer viure moments molt macos, i també va ser el responsable de tornar-me fanàtica del manganime en general.
La majoria de records que en guardo son amb la meva millor amiga de la infància, amb qui ens passàvem els patis jugant a buscar fragments de l’esfera o a inventar-nos històries alternatives en les que l’InuYasha deixava de banda el seu orgull i es declarava per fi a la Kagome. Apart estan els berenars de després de classes enganxades a la tele, saltant del sofà per cantar juntes tant l’opening com l’ending.
Un altre record que tinc molt gravat a la memòria és d’un dia en que totes les noies de classe, que normalment no ens juntàvem mai, ens vam juntar a l’hora del pati per jugar a InuYasha i jo vaig poder ser la Kagome (ja que amb la meva millor amiga sempre ho volia ser ella). Vaig passar aquella mitja hora pujada a l’esquena d’una noia amb la que normalment no em parlava, corrent pel pati i cridant: SENTO LA PRESÈNCIA D’UN FRAGMENT DE L’ESFERA!
I com aquest moltíssims records més, tardes i hores de "classe" dibuixant (bueno, més aviat calcant) dibuixos d’InuYasha, converses amb amigues debatint temes com “la Kagome i la Kikyo son la mateixa persona o no?”, intents de fer cosplay de Kagome agafant una samarreta blanca del meu pare i dibuixant la resta amb retoladors…
I quan l’anime es va reemetre allà pel 2012/2013, moments jo sola davant la televisió tornant a emocionar-me com feia de petita, veient els mateixos episodis que ja havia vist però entenent coses i veient d’altres de forma totalment diferent, i gaudint com si tornés a ser la nena que somiava amb viatjar al passat i viure aventures al costat de l’InuYasha i companyia.
És un anime del que podria dir moltes coses, tan bones com dolentes, però principalment és un anime que sempre ha format part de mi i que m’ha marcat moltíssim, connecta amb la meva sensibilitat i em fa sentir moltes emocions. Una bona història, uns bons personatges, una banda sonora preciosa i pel meu gust perfecta per l’anime (Kaoru Wada és un compositor genial) així com els opening/endings… Per tot això l’he triat.
I bé, vosaltres vau arribar a veure el final? (Jo he de dir que el final en català no el vaig arribar a veure mai per la tele, el vaig veure per internet)
El seguíeu o vèieu episodis sueltos? Us porta feels o records especials com a mi? ^^
