Em vaig apartar per concentrar-me en no vomitar.
—Com és que tens ganes de vomitar? No has vist mai un humà esbudellat? —va preguntar-me el Joaq, el fantasma, que surava al meu voltant—. Tens la cara més verda que els cabells.
—No se si era massa comú veure homes esbudellats a l’època Siux, però del lloc on vinc jo no se n’acostumen a veure —vaig replicar.
La dona de la víctima havia vingut a Shinsei a comprar al mercat amb la seva filla. Quan van tornar a la nit es van trobar al vell així i al fill desaparegut. Degut a les marques al cos de la víctima i les petjades (unes petjades enormes), els soldats de Shinsei van demanar ajuda a la divisió d’Exploració, que em van enviar a mi.
Al capdavant dels soldats de Shinsei hi havia la Sargent Rin. La Rin era una noia jove, dos o tres anys més gran que jo, força bonica, però des de que vaig arribar em mirava malament tota l’estona. D’una oficial tant jove se’n podia suposar que tindria por o que estaria nerviosa per no tenir experiència, però la seva cara reflectia avorriment.
—Ja ha parat de vomitar, senyor Explorador? —va dir-me asseguda a un tronc mentre uns soldats s’emportaven a la víctima en un sac.
—La veritat és que ni he començat —vaig dir.
—No entenc per què m’han hagut d’enviar un nen, és obvi que un ós ha matat al vell, no hi ha res a fer.
—I el fill? —vaig preguntar, mentre examinava l’entorn amb la vista.
—Qui sap—va dir l’oficial amb un gest de mala hòstia.
Vaig ignorar a la Rin i vaig seguir mirant. El vell estava mort al jardí de darrere de la casa i les petjades enormes es dirigien al bosc. A part d’això, la finca semblava intacta. Dins de la casa no hi havia hagut cap senyal de baralla.
—Suposo que no queda més que seguir les petjades —vaig sospirar—. Sargent, seguiré les petjades a veure què puc descobrir, veniu?
—No t’hi esforcis, les hem seguides i es perden en un riu —va dir-me. Em començava a cabrejar que fos tan borde amb mi.
—Tu mateixa.
Així doncs em vaig emportar un parell de soldats i vam seguir les petjades.
—Sempre és tan borde la Sargent? —vaig preguntar.
—Fa poc que la tenim —va contestar un dels homes—. Sempre és una mica indiferent però mai tant, potser s’ha molestat que t’hagin fet venir.
—Jo he sentit que la Sargent i el fill de la víctima tenien un afer amorós —va dir l’altre soldat.
—De debò? —era sorprenent, però això explicaria que no tingués ganes de parlar-ne—. Però no hauria de tenir ganes de venjança?
—Pel que he sentit va perdre els pares en un accident i des d’aleshores que no té masses emocions —va contestar el soldat.
—Si... suposo que ha estat un cop baix quedar-se sense parella... —va comentar l’altre.
—Tot i que nosaltres la podríem consolar

—Nois, ja us consolareu després, hem arribat al riu —vaig tallar-los.
Les petjades efectivament desapareixien al riu. No era massa fons però era ample, ideal per perdre el rastre. Per passar a l’altre costat sense mullar-nos vaig agafar una corda de la motxilla d’un dels soldats, la vaig lligar a una fletxa i la vaig disparar contra un arbre a l’altra vora del riu, a l’alçada de les espatlles. Em vaig assegurar que aguantaria el pes, vaig fixar l’altre extrem a la nostra vora i vaig disparar una altra corda, aquesta a l’alçada dels peus.
—Oh, no se m’hagués acudit mai! —va dir un dels soldats.
—Normal, a tu no se t’acudeix ni treure la katana de la saya —va riure’s l’altre soldat.
Tanta gràcia li devia fer al primer soldat que quan creuaven el riu el va llençar a l’aigua.
Després de creuar, dos secs i un mullat, vaig examinar el terreny. Les profundes petjades d’abans del riu havien desaparegut.
Sigui quina sigui aquesta bèstia, no pot haver anat riu amunt, hi ha el poble. Haurà anat riu avall...
Però mentre pensava això em vaig fixar en unes fulles de falguera al costat del tronc d’un arbre, a uns metres del riu. No hi havia falgueres a la vora on estàvem, però a l’altra si i algunes havien estat trencades i trepitjades per la bèstia.
—Senyors, la bèstia ha passat per aquí.
—Com ho has...?
Però abans que acabés la frase vaig sentir un branquilló que es trencava a l’altra vora del riu. En un obrir i tancar d’ulls vaig treure l’arc i apuntava a la figura que hi havia a l’altre costat.